Boardgamebespreking: Zombies!!! Jr.
Boardgame
Uitgever: Twilight Creations, Inc.
2-6 spelers / 2015
Ontwerper: Todd Breitenstein, Kerry Breitenstein
Het zit je niet mee: jouw vrienden, familie en buren zijn veranderd in zombies en willen niets liever dan jou te bijten. De speeltijd is voorbij en het wordt tijd om uit de stad te geraken. Gelukkig ben je bewapend: jouw honkbalknuppel en jouw NERF-pistool zouden genoeg moeten zijn om te overleven tot je wordt opgepikt… toch?
Klik op de afbeelding om het volledige artikel te downloaden in pdf-formaat
Het spel
Zombies!!! Jr. kan op 3 verschillende manieren gespeeld worden. In het ‘Classic’ scenario moet je als eerste het helikopterplatform bereiken, in ‘Team’ moeten jij en een vriendje eerst aankomen en in ‘No One is Left Behind’ moeten alle spelers het halen.
Welke optie je ook kiest, de spelregels blijven dezelfde. Elke speler begint met 3 ‘Brain’-fiches, 2 ‘POW’-fiches en 3 Event Cards (1 als je voor het coöperatieve scenario gaat). Het speelveld wordt bepaald door tegels die je – buiten het stadsplein en het helikopterplatform – uit de willekeurig geschudde stapel neemt. Je begint altijd op het stadsplein en de laatste tegel is altijd het helikopterplatform. Elke spelersbeurt begint met het trekken en het plaatsen van een tegel, waar meteen zombies en fiches op worden geplaatst.
Vervolgens zal je de zombies die zich op jouw tegel bevinden het hoofd moet bieden. Dat lukt op een rol van 4, 5 of 6 (met een zeszijdige dobbelsteen). Als je niet genoeg ogen haalt, kan je POW-fiches uitgeven om het totaal naar 4 te verhogen. Indien alle ‘POW Tokens’ al gebruikt zijn, kan je een ‘Brain Token’ gebruiken om de dobbelsteen opnieuw te mogen rollen, maar als ook die op zijn, gaat de pion terug naar af en begin je opnieuw vanop het stadsplein.
In de volgende stap mag je 1 tot 3 kaarten trekken. Daarvan kan je er tijdens de gehele ronde (dus, indien gepast, ook tijdens de beurt van een medespeler) eentje gebruiken. De kaarten variëren van ‘Barking Puppy’ (die je toelaat om zombies toe te voegen op een tegel) tot Playground Bully (die ervoor zorgt dat je een willekeurige kaart uit de handen van een andere speler mag rukken.
Bewegen doe je door met een dobbelsteen te rollen om te bepalen hoeveel vakjes jouw figuurtje mag doorkruisen, waarna er ook gerold wordt voor de zombies. Het aantal gerolde ogen is het totaal aantal vakjes dat alle zombies op het speelveld samen mogen afleggen (op een 3 kan je bijvoorbeeld een zombie 3 vakken bewegen, een zombie een vakje en een andere twee vakjes, of drie zombies elk een vak). Er kan echter nooit meer dan 1 zombie op een vakje staan.
Conclusie
Het nog steeds behoorlijk populaire Zombies!!! was een van de eerste degelijke zombiebordspelen die de markt te bieden had, lang voor het visueel nog sterkere (maar duurdere) Zombicide of Zpocalypse. Doorheen de jaren zijn er verschillende incarnaties en supplementen geweest, zoals Zombie Corpse(s), The End…, Defcon Z, enzovoort. Zombies!!! Jr. gebruikt bijna exact dezelfde spelregels als de reguliere boardgame, maar met een minder groot aantal tegels (al zijn de tegels zelf wel groter) en met meer ‘kindvriendelijke’ figuurtjes en termen (de miniatuurtjes gebruiken bijvoorbeeld NERF-guns en sturen de zombies naar ‘time out’ in plaats van ze te doden). Dat betekent aan de ene kant dat fans van de spelreeks bijna onmiddellijk na het openen van de doos kunnen beginnen te spelen, maar aan de andere kant ook dat er weinig innovatiefs wordt gedaan. De verschillende Zombies!!!-versies zijn nooit gekend geweest om hun geweldige spelregels, maar wel om hoe gemakkelijk het is om ze onder de knie te krijgen. Hoewel de recentere zombiegames een completere, visueel sterkere spelervaring bieden, is Zombies!!! Jr. een stuk goedkoper en erg aangenaam vertier die, in tegenstelling tot de meeste andere spelen met een gelijkaardig thema, perfect samen met jouw kinderen kan gespeeld worden.