Rollenspelbespreking - Adventures in Middle-Earth: Loremaster Guide
Doorheen de jaren zijn er enkele rollenspelen geweest die plaatsvinden op de Midden-Aarde van John Ronald Reul Tolkien, de auteur die eigenhandig het fantasygenre wist te creëren waar meer dan de helft van alle genrefictie tegenwoordig schatplichtig aan is. Wij zullen altijd wel een zwak hebben voor Middle-Earth Role Playing, ondanks het feit dat het (door ons geliefde) RoleMaster-systeem misschien iets té krachtige magie toeliet als je vergelijkt met hoe die kracht wordt behandeld in Tolkiens boeken. Daartegenover zette Cubicle 7 nu alweer een tijdje terug The One Ring, dat wat ons betreft steunt op een iets te abstract spelsysteem, maar de sfeer die zo eigen is aan The Lord of the Rings veel beter weet te vatten. Toen de uitgeverij kenbaar maakte dat het een versie zou uitbrengen die gebruik maakt van de regels die eigen zijn aan Dungeons & Dragons 5th Edition, werd dat door ons dan ook niet bepaald op gejuich ontvangen.
Het oeroude Level-systeem en de op hogere niveaus vaak erg krachtige Spells lijken zich immers erg slecht te lenen tot wat Tolkien zelf wellicht in gedachten had. Dankzij enkele kleine aanpassingen wist Adventures in Middle-Earth zich echter te positioneren als een redelijk alternatief voor The One Ring en al zullen we nooit fan worden van 5th Edition, ook dit nieuwste rollenspel rond The Lord of the Rings weet de sfeer van de boeken behoorlijk goed te vangen. Hoewel in principe enkel de Player’s Guide nodig is om te spelen, zorgt dit tweede basisboek voor de nodige uitgebreidere behandeling van zowel regels als achtergrond. Of het dat goed doet, lees je hieronder.
De Loremaster’s Guide—die 50 pagina’s korter is dan zijn kompaan, maar wel evenveel kost—is verdeeld in negen hoofdstukken, die specifiek gericht zijn naar de spelleider, maar voor het grootste gedeelte ook nuttig kunnen zijn voor (beginnende) spelers.