Miniatures battlesupplementbespreking - Frostgrave: Thaw of the Lich Lord
Miniatures battle gamesupplement met rollenspelelementen
Uitgever: Osprey Games
Softcover / 64 blz. / 2015
Auteurs: Joseph A. McCullough
Meer dan duizend jaar geleden, toen Felstad nog het glorieuze centrum van het keizerrijk vormde, ontsluierde een magiër die zich in een geluidloze kerker had opgesloten dankzij een aantal verboden teskten een van de grootste geheimen ter wereld: dat van onsterfelijkheid. De tovenaar rukte zijn eigen ziel uit zijn lichaam en stopte die er vervolgens weer in, nu een machtige levende dode die zichzelf de naam ‘Lich Lord’ begon aan te meten. Zijn nieuwe doel: alle andere ‘Undead’ onder zijn controle brengen.
Nauwelijks enkele dagen later werd Felstad echter getroffen door de immense sneeuwstorm die de hele stad een millennium lang bedolf. De Lich Lord bleef verborgen in zijn sarcofaag, maar sinds kort is de sneeuwlaag weggetrokken en is het rijk opnieuw in gevaar…
Achtergrond
Frostgrave: Thaw of the Lich Lord is het eerste supplement voor Frostgrave. Het bestaat uit 10 verschillende opeenvolgende scenario’s die samen een Campaign vormen. Natuurlijk kunnen we hier weinig verklappen over de verhaallijn zelf, behalve dat alles eindigt in een confrontatie met de Lich Lord – wat, gezien de titel van het boek, voldoende duidelijk moet zijn om niet als ‘spoiler’ te worden gezien.
De meeste scenario’s zijn ongeveer een pagina lang en behoorlijk interessant, al wordt er weinig aandacht besteed aan sfeertekst en dat is jammer. Goed, het gaat hier natuurlijk om een ‘skirmish game’ en niet om een rollenspel, maar wat meer verhaal zou welkom zijn geweest, vooral omdat het verhaal op zich aanvoelt als een rollenspelscenario, al zouden er wellicht Skills die niets met vechten te maken hebben nodig zijn om Thaw of the Lich Lord ook als rollenspelcampagne te gebruiken.
Nieuw
Buiten voor de Campaign, die behoorlijk logisch in elkaar zit, is Thaw of the Lich Lord vooral interessant omwille van de nieuwigheden. Er zijn 4 nieuwe Soldiers: de Bard (die een +1 op Will geeft aan de andere leden van zijn Warband als ze zich binnen de 6” van de Bard bevinden), de Crow Master (die zijn eigen ‘bloedkraai’ met zich meebrengt, maar toch maar als 1 figuurtje telt), de Javelineer (die zijn werpspiesen zowel van dichtbij als tot op 10” afstand mag gebruiken) en de Pack Mule (die een Action mag uitgeven om een van zijn bezittingen aan een nabij figuurtje te geven).
Vanzelfsprekend worden er ook een aantal nieuwe Spells gepresenteerd: Homonculus, Lichdom en Revenant. Over de vele (magische) voorwerpen en 9 nieuwe tegenstanders zullen we het maar niet hebben om niet te veel informatie vrij te geven, maar laten we zeggen dat de meesten stevig binnen de ‘undead’-noemer vallen en meer sfeer uitstralen dan het gros van de monsters die in de Bestiary van het basisboek wordt voorgesteld. Het draagt enorm veel bij tot het spel en bovendien verliest auteur Joseph A. McCullough nergens zijn focus: alles past mooi binnen het thema en sluit goed aan bij de verschillende scenario’s.
Conclusie
Frostgrave: Thaw of the Lich Lord is een uitstekend supplement voor Frostgrave. Alles wordt simpel gehouden, maar toch is de schrijver erin geslaagd om voldoende sfeer te injecteren in de scenario’s en nieuwe Soldiers, magische voorwerpen en monsters. Om hiermee te kunnen rollenspelen, is er veel werk nodig van de spelleider – zowel wat regels als verhaal betreft – maar voor een kort ‘miniatures battle game’ zit alles erg goed in elkaar. Aan te raden, ook al omwille van de knappe tekeningen. Alweer.
Meer info: https://ospreypublishing.com/frostgrave