Rollenspelbespreking: Champions Complete
In 2009 bracht Hero Games de definitieve editie van het extreem veelzijdige en flexibele HERO System uit. De regels waren verdeeld onder twee basisboeken: eentje rond Character Generation van 466 pagina’s en eentje rond Combat and Adventuring van 280 pagina’s. Dat zoveel bladzijden waren gewijd aan het creëren van een personage, was typisch voor dit rollenspel, dat kan gebruikt worden voor letterlijk elk genre. Zowat elk denkbaar Player Character is mogelijk en HERO System Sixth Edition: Character Generation bood meer voorbeelden en suggesties dan ooit – voorbeelden en suggesties die niet iedereen binnen Hero Games even nodig vond, zo blijkt nu.
HERO System Sixth Edition: Character Generation en Combat and Adventuring waren in veel opzichten een mijlpaal voor het regelsysteem. Niet alleen werden ze gevolgd door nog heel wat uitbreidingen, ondanks het feit dat ze zelf erg volledig waren, ze zagen er ook nog eens prachtig uit. De blauwe hardcover met gele tekeningen en letters was uit duizenden herkenbaar, het was de eerste editie die volledig in kleur werd aangeboden en er was nog nooit zoveel (overwegend knap) artwork gebruikt.
Toch bleken er ook problemen te zijn. Misschien werden sommige potentiële kopers afgeschrikt door de hoge (productie)kosten of door de omvang, al durven we dat te betwijfelen – de meeste HERO-fans houden wel van omvangrijke werkjes, veel opties en hopen voorbeelden, en waren ook visueel nog nooit zo verwend. Zeker is dat het hele project een financieel risico betekende voor Hero Games, eentje dat intern na een tijdje voor wat strubbelingen begon te zorgen. Het resultaat is Champions Complete, een softcover boek vol tekst en tabellen (en bitter weinig tekeningen) van 240 pagina’s dat alle regels bestrijkt zonder alle uitzonderingen op te sommen en zonder al teveel voorbeelden te gebruiken. Bovendien wordt de meeste nadruk gelegd op het genre waaruit het HERO System is geboren: superhelden, dus, en in het specifiek het Champions-universum.